Krótkie wprowadzenie

Włoskie maszyny nie są zbyt popularne w Polsce - Swojego Monstera 695 musiałem poznawać od podstaw. Dotyczy to zarówno jazdy jak i wykonywania czynności serwisowych.
Teraz chcę nieco pomóc osobom zastanawiającym się nad taką maszyną lub rozpoczynającą jej eksploatację. Wszystko robię sam, co w przypadku tak prostej konstrukcji nie jest większym problemem.

Uwaga: treści zawarte tutaj nie mają charakteru podręcznika serwisowego, są niekompletne i czasami mogą nie być prawidłowe.

niedziela, 6 sierpnia 2017

Odczyt i modyfikacja map wtrysku i zapłonu

Sterownik Marelli zastosowany w Monsterze 695 i większości starszych Ducati, pozwala na łatwe modyfikowanie map wtrysku i zapłonu, oraz innych zmiennych (użycie sondy lambda, ogranicznik obrotów itd.).

Uwaga: poniższe czynności mogą być niebezpieczne dla motocykla. Nie daję żadnej gwarancji, że sterownik lub silnik nie zostaną uszkodzone w wyniku ich wykonywania.

 Do odczytu i modyfikacji zawartości pamięci sterownika będą potrzebne:
  • interfejs OBD2 VAG KKL i przejściówka Fiat 16 - 3 pin, taka sama jak używana do diagnostyki wcześniej opisywanym programem JPDiag,
  • program IAW5xReader do odczytu pamięci sterownika,
  • program IAW5xWriter do zapisu pamięci,
  • program TunerPro oraz plik definicji XDF.
Istnieje też program TunerECU - wersji dla Windows nie testowałem, wersja dla Androida jest płatna, bardzo ograniczona i niewygodna w użytkowania.

Pierwszym krokiem jest podłączenie interfejsu i uruchomienie programu IAW5xReader.


Po włączeniu zapłonu można rozpocząć zgrywanie zawartości pamięci flash sterownika. Jest to proces bardzo powolny, zajmuje kilkanaście minut, stąd przed rozpoczęciem warto wyłączyć światła, co u mnie możliwe jest tylko przez wyjęcie bezpiecznika. Rozładowanie akumulatora podczas odczytu lub zapisu flash mogłoby mieć bardzo nieprzyjemne skutki.

Odczytany plik .bin (po wykonaniu kopii zapasowej) otwieramy w programie TunerPro. By zobaczyć wartości w czytelnej postaci trzeba jeszcze załadować plik definicji XDF.


Analiza fabrycznych map dostarcza ciekawych informacji. Oprócz głównej mapy dawki paliwa (zależna od obrotów i kąta otwarcia przepustnicy) istnieje mapa różnicująca dawkę dla przedniego i tylnego cylindra. Nie jest tak, że jeden z cylindrów dostaje zawsze więcej paliwa - delta zmienia się zależnie od obrotów i otwarcia przepustnicy. To dowód, że fabryka naprawdę przyłożyła się do strojenia i zbadania procesów w układzie dolotowym i wydechowym.

Jeśli ktoś liczy, że poprawi osiągi bez zmian mechanicznych, tylko zmieniając mapy, prawdopodobnie spotka go zawód. Nie ma też sensu mieszać w mapach bez odwiedzenia hamowni i podłączenia szerokopasmowej sondy lambda - zwiększenie mocy wymaga pracy na mieszanka bogatej, np. λ = 0,9, co wymusza wyłączenie dwustanowej sondy będącej na wyposażeniu motocykla i dokładnego, indywidualnego strojenia.

Do wgrania zmodyfikowanego pliku .bin służy IAW5xWriter. Sam zapis jest na szczęście znacznie szybszy od odczytu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze są na bieżąco moderowane. Proszę nie wysyłać jednego komentarza wielokrotnie.