Uwaga: poniższe czynności mogą być niebezpieczne dla motocykla. Nie daję żadnej gwarancji, że sterownik lub silnik nie zostaną uszkodzone w wyniku ich wykonywania.
Do odczytu i modyfikacji zawartości pamięci sterownika będą potrzebne:
- interfejs OBD2 VAG KKL i przejściówka Fiat 16 - 3 pin, taka sama jak używana do diagnostyki wcześniej opisywanym programem JPDiag,
- program IAW5xReader do odczytu pamięci sterownika,
- program IAW5xWriter do zapisu pamięci,
- program TunerPro oraz plik definicji XDF.
Pierwszym krokiem jest podłączenie interfejsu i uruchomienie programu IAW5xReader.
Po włączeniu zapłonu można rozpocząć zgrywanie zawartości pamięci flash sterownika. Jest to proces bardzo powolny, zajmuje kilkanaście minut, stąd przed rozpoczęciem warto wyłączyć światła, co u mnie możliwe jest tylko przez wyjęcie bezpiecznika. Rozładowanie akumulatora podczas odczytu lub zapisu flash mogłoby mieć bardzo nieprzyjemne skutki.
Odczytany plik .bin (po wykonaniu kopii zapasowej) otwieramy w programie TunerPro. By zobaczyć wartości w czytelnej postaci trzeba jeszcze załadować plik definicji XDF.
Analiza fabrycznych map dostarcza ciekawych informacji. Oprócz głównej mapy dawki paliwa (zależna od obrotów i kąta otwarcia przepustnicy) istnieje mapa różnicująca dawkę dla przedniego i tylnego cylindra. Nie jest tak, że jeden z cylindrów dostaje zawsze więcej paliwa - delta zmienia się zależnie od obrotów i otwarcia przepustnicy. To dowód, że fabryka naprawdę przyłożyła się do strojenia i zbadania procesów w układzie dolotowym i wydechowym.
Jeśli ktoś liczy, że poprawi osiągi bez zmian mechanicznych, tylko zmieniając mapy, prawdopodobnie spotka go zawód. Nie ma też sensu mieszać w mapach bez odwiedzenia hamowni i podłączenia szerokopasmowej sondy lambda - zwiększenie mocy wymaga pracy na mieszanka bogatej, np. λ = 0,9, co wymusza wyłączenie dwustanowej sondy będącej na wyposażeniu motocykla i dokładnego, indywidualnego strojenia.
Do wgrania zmodyfikowanego pliku .bin służy IAW5xWriter. Sam zapis jest na szczęście znacznie szybszy od odczytu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze są na bieżąco moderowane. Proszę nie wysyłać jednego komentarza wielokrotnie.